Strategiatyöpaja: Yhteistyötä ja tulevaisuuden suunnittelua

Lentopelastusseura The Council of the Baltic Sea States vierailulla.

Suomen Lentopelastusseura järjesti 13.-15.9. strategiatyöpajan laivalla. Tapahtuma kokosi yhteen seuran jäseniä sekä seuran hallituksen ja valtuuston jäseniä kehittämään ja suuntaamaan tulevaisuuden strategiaa.

Aloitus ja ensimmäiset askeleet

Työpaja alkoi perjantaina hallituksen kokouksella. Kokouksen jälkeen siirryttiin strategiatyön ensimmäiseen osioon, jossa osallistujat pohtivat Lentopelastusseuran tarpeellisuutta ja tulevaisuuden suuntaviivoja. Iltapäivän aikana työskentely eteni ryhmäpohdintojen ja keskustelujen kautta. Taukojen ja välipalojen siivittämänä työ jatkui aina iltaan asti, jolloin nautittiin yhteinen illallinen laivan buffet-ravintolassa.

Syventävää työskentelyä ja verkostoitumista

Lauantaiaamu alkoi vierailulla Itämeren valtioiden neuvostossa (The Council of the Baltic Sea States eli CBSS). Vierailun aikana tutustuttiin neuvoston toimintaan ja keskusteltiin alueellisesta yhteistyöstä. Iltapäivällä palattiin laivalle jatkamaan strategiatyötä, jossa keskityttiin muun muassa seuran mission, arvojen ja vision kirkastamiseen.

Päätös ja uudet suunnitelmat

Sunnuntaiaamuna laiva saapui satamaan niin aikaisin, että sille päivälle ei ollut suunniteltu ohjelmaa. Työpajassa aika tuntui loppuvan kesken, kuten usein käy, mutta strategiasuunnitelman edistämisessä saavutettiin silti merkittäviä tuloksia. Osallistujat lähtivät kotiin inspiroituneina työntäyteisen viikonlopun jälkeen.

Strategian päivitys ei kuitenkaan pääty tähän, vaan Suomen Lentopelastusseurassa työtä jatketaan aktiivisesti tulevien kuukausien aikana. Varmistamme, että suunnitelmat pysyvät ajan tasalla ja vastaavat jatkuvasti muuttuvia tarpeita. Näin varmistamme, että toimintamme säilyy tehokkaana ja vaikuttavana myös tulevaisuudessa.

Viikonloppuna järjestettiin SAR Etelä valmiusalueharjoitus

Harjoituksen kokoonpano yhteiskuvassa.

Suomen Lentopelastusseura järjesti 30.8.-1.9.2024 Hyvinkäällä SAR Etelä 2024 -valmiusalueharjoituksen. Tapahtuma kokosi yhteen eteläisen Suomen ilma-alus- ja UAS-toimijat sekä MOVA-henkilöstön, jotka harjoittelivat tiiviisti kolmen päivän ajan. Harjoituksen johtajana toimi valmiuspäällikkö Arto Kupiainen, ja paikallisena tukena oli hälytysryhmä LEKO 640 Hyvinkäältä. Erityinen kiitos kuuluu Jukolan Piloteille harjoituksen tukemisesta ja tilojen järjestämisestä.

Harjoitukseen osallistui LEKO-hälytysryhmiä Pirkkalasta, Eurasta, Immolasta, Lappeenrannasta ja Hyvinkäältä. Lisäksi mukana oli kaksi MOVA-ryhmää Nokialta ja Helsingistä sekä kaksi UAS-ryhmää Hangosta ja Tampereelta.

Perjantaina osallistujat saapuivat Hyvinkään lentopaikalle, missä illan ohjelmaan kuului alkubriefing ja harjoituksessa lennettävien tehtävien esittely. Lisäksi kerrattiin tehtävien suorittamisen kaari sekä käytettävät laitteet ja sovellukset.

Lauantaiaamuna ei heti päästy lentämään synkän ilman vuoksi, joten aamupäivä hyödynnettiin syventymällä Secappin ja Mapitaren harjoitteluun. Sään parantuessa päivän aikana päästiin suorittamaan yksi-kaksi lentokierrosta, joissa harjoiteltiin erilaisia pelastus- ja valvontatehtäviä.

Sunnuntaina harjoitus jatkui, mutta huonon sään vuoksi lentotoiminta keskeytettiin ensimmäisen kierroksen jälkeen. Sen sijaan osallistujat pääsivät tutustumaan Jukolan Pilottien uuteen lentokonehalliin ja harjoittelivat etsintää simuloimalla lentämistä Mapitare-karttasovelluksella. Harjoitus päätettiin iltapäivällä loppupuheenvuoroihin ja palautekeskusteluihin.

Harjoitus tarjosi osallistujille arvokasta oppia ja antoi ohjeistusta, miten toimia erilaisissa estintätilanteissa ja parantaen valmiutta kohdata tulevia haasteita eteläisessä Suomessa. Kiitos kaikille mukana olleille!

Alla päivien kuvasatoa. Kuvat ottanut Raakel Saarinen.

Osallistu koulutussuunnittelun avaukseen vuodelle 2025

Koristekuva.

On aika aloittaa koulutuksien suunnittelu ensi vuodelle!

Aloitamme vuoden 2025 koulutuksen suunnittelun Teams-kokouksena. Tapahtuma on suunnattu erityisesti LEKO-hälytysryhmien vastuuhenkilöille ja kouluttajille, mutta kaikki asiasta kiinnostuneet ovat tervetulleita osallistumaan. Kokouksessa käydään läpi perustiedot tulevan vuoden koulutuksen järjestelyistä.

Ajankohta:
Torstaina 5.9.2024 klo 18.00 – 19.00

Missä?:
Team-kokous. Linkki koulutussuunnittelun avaukseen lähetetään osallistujille sähköpostiin.

Ilmoittautuminen:
Ilmoittaudu mukaan koulutussuunnittelun avaukseen

Maastopalojen tähystyslennot vähenivät heinäkuussa

Pienlentokone lentää savuavan metsän yllä.

Tänä vuonna maastopalojen tähystyslennot ovat olleet erityisen aktiivisia kevään ja alkukesän aikana. Toukokuussa ilmaan noustiin yli 300 kertaa, kun taas kesäkuussa ja heinäkuussa lentoja kertyi vähemmän.

Painopiste lennoissa on ollut erityisesti toukokuussa, jolloin suurin osa maastopalojen havainnoinnista tapahtui kuivuuden takia. Toukokuun lopulla lennettiin yli 300 kertaa, mikä on ollut koko kauden korkein lukema. Kesäkuussa toiminta jatkui maltillisempana noin sadalla lennolla. Heinäkuussa sateiden myötä lentotoiminta rauhoittui merkittävästi, ja koko maassa tehtiin enää 13 lentoa.

Yhteensä koko maassa on tähän mennessä lennetty yli 440 palolentoa. Vertailun vuoksi viime vuonna vastaavaan aikaan lentoja oli lähes 450 ja vilkkaimpana vuonna 2021 lähes 900.

Maastopalojen tähystyslennot ovat keskittyneet erityisesti eteläiseen Suomeen, kuten Varsinais-Suomeen, Kanta-Hämeeseen, Päijät-Hämeeseen, Kymenlaaksoon ja Etelä-Karjalaan. Näillä alueilla lennoilla on havaittu suurin osa paloista, ja pelastuslaitoksen yksiköitä on ohjattu paikalle lähes 30 kertaa kevään ja kesän aikana.

Yhteenvetona voidaan todeta, että maastopalojen tähystyslennot ovat olleet tärkeä työkalu palojen havaitsemisessa ja hallinnassa, erityisesti keskittyen kevään ja alkukesän kuiviin jaksoihin. Sateiden myötä lennot ovat vähentyneet, mutta toiminta jatkuu tarpeen mukaan läpi palokauden. Tähystyslennot nousevat ilmaan, kun Ilmatieteen laitoksen tuottama maastopaloindeksi nousee yli neljän. Jos maasto on äärimmäisen kuivaa, ja indeksi nousee reilusti yli viiden, tähystäjät lentävät kaksi lentoa päivässä.

Lue aiheesta lisää Ylen artikkelista: Maastopalojen tähystyslennoista valtaosa tehtiin keväällä – ilmaston lämpenemiseen varaudutaan jo

Tutustu myös Lentopelastusseuran Metsäpalojen lentotähystystoiminnan osaamisen kehittämisen -hankkeeseen, jonka tavoitteena on taata osaava henkilöstö metsäpalojen tähystyslennoille myös tulevaisuudessa uuden koulutuksen avulla. Hankkeeseen on saatu rahoitus Palosuojelurahastolta. Lue hankkeesta täältä: Metsäpalojen lentotähystystoiminnan osaamisen kehittämisen -hanke käynnistyy