Miehittämätön ilmailu

Miehittämätön ilmailu kehittyy edelleen kovaa vauhtia.

Suomessa vuoden 2020 loppuun saakka voimassa ollut kansallinen säätely oli melko vapaata. Vuoden 2021 alusta tuli voimaan EU:n yhteinen “drone-asetus”, joka yhtenäistää käytännöt EU:n alueella. Suomen osalta se merkitsi tiukentuvia määräyksiä toiminnalle.

EU-asetuksen myötä aiemmin käytössä ollut virallinen termi RPAS (Remotely Piloted Aircraft System, kauko-ohjattu ilma-alusjärjestelmä) jää historiaan, ja siirrytään puhumaan EU-asetuksessa mainitusta UAS:sta (Unmanned Aircrafr System, miehittämätön ilma-alusjärjestelmä). Itse laite on UA (Unmanned Aircraft), ja kun lisätään lennättäjä, sensorit ja muut asiaankuuluvat asiat, saadaan UAS. Lennättäjää kutsuttaneen kuitenkin kauko-ohjaajaksi, ja joukkoon kuuluu myös kauko-ohjaustähystäjä, ainakin Lentopelastusseuran toiminnassa. Laite voi olla helikopterityyppinen tai kiinteäsiipinen, ja sensorina voi olla video- tai stillkamera, jopa lämpökamera.

Laitteiden ja sensorien suorituskyky paranee päivä päivältä, ja niiden lukumäärä lisääntyy hurjaa vauhtia. Myös viranomaiset ovat hankkineet laitteita, ja koska alan ammattilaisia ja harrastajia on aina vain enemmän, on luonnollista, että laitteita käytetään myös etsintä- ja pelastustehtävissä. Suomessa poliisi on suurin UAS-operaattori yli 400 koulutetulla lennättäjällään.

Lentopelastusseura koordinoi vapaaehtoista ilmatoimintaa viranomaisen apuna, ja on vapaaehtoisten ainoa virallinen ja sopimuksin hyväksytty tapa päästä mukaan toimintaan.

Omistatko laadukkaan kauko-ohjattavan ilma-aluksen (UA), joka on varustettu hyvällä kuvaussensorilla? Lähde laitteesi kanssa mukaan Lentopelastusseuran toimintaan kauko-ohjaajaksi. Mikäli miehittämätön ilmailu kiinnostaa, mutta sinulla ei ole laitetta, tule mukaan tiimin kauko-ohjaustähystäjäksi, kaveriksi kauko-ohjaajalle.

Mikäli olet asiasta innostunut, käy kurkkaamassa RPAS Finland ry:n internetsivuja, myös sieltä löydät lisätietoja. Lentopelastusseura antaa tehtäväkohtaisen koulutuksen etsintä- ja muita soveltuvia tehtäviä varten. Koulutuksesta löydät lisätietoja täältä. Huomaa, että kauko-ohjaajaksi halutessasi sinun on oltava jo rekisteröitynyt Traficomin rekisteriin ja verkkoteoriakoe on oltava läpäistynä.

Kauko-ohjaajaksi ja kauko-ohjaustähystäjäksi pääsevät kaikki 18 vuotta täyttäneet Suomen kansalaiset ja suomea sujuvasti puhuvat henkilöt hakemalla RPAS Finland ry:n vapaaehtoiseen pelastuspalveluun liittyvää henkilöjäsenyyttä. Yhdistyksen henkilöjäsenten jäsenmaksu on 45€. Tutustu kauko-ohjaaja- ja laitevaatimuksiinJäsenhakemuksen voit täyttää täällä.

Liityttyäsi saat yhdistykseltä lisäohjeita. Käytännössä yhdistys lähettää sinulle Lentopelastusseuran vaitiolositoumuslomakkeen, jonka täytettyäsi ja seuraan lähetettyäsi saat tunnukset seuran intranettiin ja oppimisympäristöön. Vaitiolositoumuksen löydät myös näiltä nettisivuilta (Materaalia – Tiedostot).

Löydät yhteystiedot täältä. Ota rohkeasti yhteyttä!

 LUE LISÄÄ TOIMINNASTA  tai  TAKAISIN ETUSIVULLE